Transportvoorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze algemene verkoopsvoorwaarden (hierna “Verkoopsvoorwaarden”) wordt verstaan onder:

PM trans: de vennootschap die als Opdrachtnemer vermeld wordt in de bestelling inzake diensten. 

De Klant: de natuurlijke of rechtspersoon voor wie PM trans zaken levert, diensten voor verricht of een opdracht van andere aard uitvoert.

De Overeenkomst: alle overeenkomsten, inclusief deze Voorwaarden, tussen PM trans en de Klant betreffende het afnemen van diensten door de Klant bij PM trans, almede iedere andere opdracht die de Klant aan PM trans verstrekt, alsmede alle (rechts)handelingen die met een en ander verband houden.

Partijen: PM trans en de Klant.


Artikel 2 – Aanvaarding

2.1 Deze Verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen, offertes, aanbiedingen, opdrachten, opdrachtbevestigingen, overeenkomsten, elke wijziging of aanvulling daarop, alsmede alle (rechts)handelingen ter voorbereiding en/of uitvoering met betrekking tot het door PM trans aan de Klant verrichten van diensten, uitvoeren van opdrachten en verrichten van overige werkzaamheden.

2.2 Verwijzing naar de Overeenkomst houdt tevens een verwijzing in naar de Verkoopsvoorwaarden die er integrerend deel van uitmaken en bindend zijn voor de Klant, tenzij er in de Overeenkomst schriftelijk en uitdrukkelijk van werd afgeweken. Alleen bijzondere en uitdrukkelijke clausules, opgesteld en ondertekend door de PM trans, mogen afbreuk doen aan deze Verkoopsvoorwaarden, geheel of gedeeltelijk.

2.3  De algemene voorwaarden opgenomen in ieder document van de Klant zijn niet van toepassing, ongeacht of de Klant naar laatstgenoemde voorwaarden verwijst in een tot PM trans gerichte aanvraag en/of opdrachtbevestiging of andere communicatiemiddelen. 

 

Artikel 3 – Aanbiedingen

3.1 De geldigheidsduur van offerten is 30 dagen, tenzij anders vermeld. Mondelinge aanbiedingen en toezeggingen verbinden PM trans enkel slechts nadat en voor zover deze schriftelijk door PM trans worden bevestigd. Alle aanbiedingen, in welke vorm ook gedaan, zijn vrijblijvend en gelden slechts als uitnodiging tot het geven of verstrekken van een opdracht, tenzij schriftelijk anders door PM trans vermeld. 

3.2 PM trans behoudt zich het recht voor om opdrachten te weigeren ondanks gedane aanbiedingen. PM trans is niet gehouden de Overeenkomst uit te voeren tegen een in de aanbieding of Overeenkomst vermelde prijs indien deze prijs berust op een evidente druk- schrijf- of calculatiefout.


Artikel 4  – Prijzen en betaling

4.1  Alle prijzen zijn exclusief 21% BTW. Betaling vindt plaats in euro’s (€). Indien bij het tot stand komen van de Overeenkomst niet uitdrukkelijk een prijs is overeengekomen, geldt de prijs zoals op dat moment vermeld op de prijslijsten van PM trans, en bij afwezigheid daarvan een redelijke en marktconforme prijs.

4.2  Alle leveringen en diensten zijn betaalbaar binnen 30 dagen na factuurdatum, tenzij anders vermeld of overeengekomen. De Klant heeft nooit het recht om betaling op te schorten of te verrekenen.

4.3  Bij ontstentenis of laattijdige betaling zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een conventionele verwijlinterest verschuldigd zijn van 12 % op jaarbasis op het factuurbedrag, alsook een conventionele schadevergoeding van 10 % van het factuurbedrag, met een minimum van 75,00 EUR.

4.4 Bij niet-aanvaarding van de factuur dient deze binnen de 10 dagen na ontvangst ervan te worden geprotesteerd door ze aangetekend terug te sturen naar PM trans, met vermelding van de reden van de niet-aanvaarding. Tenzij de Klant bezwaar maakt tegen een factuur binnen de 10 dagen na ontvangst, geldt die factuur als geaccepteerd.

4.5 Bij niet-betaling of bij gedeeltelijke betaling van een factuur op de vervaldag, vervallen eventuele toegestane betalingstermijnen voor alle andere gedane leveringen en worden alle nog openstaande schulden die de Klant heeft ten opzichte van PM trans uit hoofde van de handelsrelatie met PM trans, ongeacht welke vorm deze schulden ook hebben aangenomen (hoofdsom, schadebeding, rente,…) opeisbaar.

PM trans heeft het recht om op dat moment schuldvergelijking toe te passen tussen de door hem aan de Klant verschuldigde bedragen, ongeacht of deze al opeisbaar zouden zijn, en het bedrag van de openstaande schuld van de Klant anderzijds.

4.6  Bij annulatie na 12u00 de dag voorafgaand aan het transport, wordt er tot 80% van de kostprijs in rekening gebracht. Bij annulatie vóór 12u00 de dag voorafgaand aan het transport, zal er een dossierkost van 25 EUR aangerekend worden.

4.7 Alle prijzen zijn exclusief verschuldigde kosten zoals tol, betalende tunnels, ferry, Eurotunnel en toeslagen voor ADR, Fly-Jib of andere hulpstukken, uitzonderlijk vervoer, douaneformaliteiten en toeslag voor zon- en feestdagen, tenzij anders vermeld. Opgegeven prijsramingen zijn niet bindend en kunnen bij de uiteindelijke afrekening gewijzigd worden ingeval van verhoging van één van voorgaande kosten.

4.8 Alle prijzen zijn exclusief standgeld als gevolg van rijverboden, veelal van zaterdag 22u00 tot en met zondag 22u00 of dag voorafgaand aan een feestdag 22u00 tot en met de feestdag 22u00. In voorkomend geval wordt er een supplement per dag stilstand in rekening gebracht.

4.9 Alle prijzen zijn exclusief wachturen voor laden en lossen, aan douanekantoren en in havens. Kosten variëren per voertuigtype.

4.10 Voor transporten in regie worden de werkelijk gepresteerde uren na uitvoering van het transport bepaald. Tarieven worden berekend vanaf vertrek tot aankomst op het depot te B-3630 Maasmechelen.

Richtprijzen zijn louter indicatief.

 

Artikel 5 – Klachten en inspectie

5.1 De Klant is gehouden tot nazicht van de te leveren goederen vóór de afname van de goederen door PM trans in het magazijn van de Klant.

5.2 Eventuele klachten inzake diensten dienen per aangetekend schrijven te worden gemeld door de Klant binnen 8 dagen na de aflevering van de diensten. De klacht dient nauwkeurig de aard en de grond van de klacht en het gebrek te omschrijven. Geen enkele klacht van de Klant met betrekking tot een gebrekkige dienst zal naderhand nog worden aanvaard. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de rechten van de consument conform art. 1641 t.e.m. 1649 en art. 1649 quater e.v. B.W..

5.3 In geval van een geldige en tijdige klacht met betrekking tot een gebrek in een dienst is PM trans, naar eigen discretie, gehouden tot (i) herstel van het gebrek, of (ii) vervanging van de dienst,  of (iii) gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de in verband met het gebrekkige dienst in rekening gebrachte (verkoop-)prijs. Voor het overige is elke aansprakelijkheid met betrekking tot een gebrekkige dienst uitgesloten. 

5.4 Alle rechten en vorderingen van Klant ter zake van betaling van een geldsom, en/of herstel of vervanging van de relevante dienst, op welke grond dan ook, alsmede elk recht van Klant om de Overeenkomst te ontbinden, vervallen a) indien er sprake is van te late melding ingevolge dit artikel 5 of op grond van de wet, b) indien PM trans niet in de gelegenheid is gesteld de klacht onmiddellijk ter plaatse op gegrondheid te (laten) onderzoeken of c) er 6 (zes) maanden zijn verstreken na leveringsdatum.

 

Artikel 6 – Aansprakelijkheid

6.1 PM trans is enkel aansprakelijk indien zij of haar aangestelden bij de uitvoering van haar opdracht een professionele fout zou hebben begaan.

6.2 In elk geval is de aansprakelijkheid van PM trans uit hoofde van de Overeenkomst tussen partijen beperkt tot de waarde van de geleverde diensten, met uitsluiting van alle andere kosten, vergoedingen en schadevergoedingen.

6.3 PM trans is in geen geval aansprakelijk voor incidentele schade of gevolgschade (onder meer maar niet exhaustief: verwondingen, schade aan eigendom, financieel verlies, gederfde winst, personeelskosten, schade aan derden, verlies van inkomsten).

6.4 De vervoerde goederen zijn verzekerd onder het aansprakelijkheidsregime van de CMR, met een maximale aansprakelijkheid van 10 euro/kg brutogewicht (cfr. artikel 23§3 CMR). Indien een all-riskverzekering door PM trans dient afgesloten te worden, moet dit uitdrukkelijk en schriftelijk voor aanvang van het transport aangevraagd worden.

6.5 De Klant is steeds verplicht tijdig alle documenten bij de vracht te voegen, die krachtens wettelijke of reglementaire beschikkingen die goederen moeten vergezellen. De niet of niet-tijdige overmaking van de nodige documenten zal leiden tot de ontheffing van aansprakelijkheid van PM trans, waarbij de Klant PM trans zal vrijwaren, onverminderd de mogelijkheden om de vracht te weigeren of om schadevergoeding te vragen. PM trans is in geen geval aansprakelijk voor de onjuiste of onvolledige opgave van informatie op de vervoersdocumenten, waaronder onder andere de juiste hoeveelheid en het juiste gewicht. Alle kosten, aansprakelijkheden en schade welke hieruit kunnen voortvloeien vallen uitsluitend ten laste van de Klant, bij wie ze kunnen worden verhaald.

6.6 Indien de geadresseerde de goederen in ontvangst heeft genomen zonder dat hij ten overstaan van PM trans de staat daarvan heeft vastgesteld of zonder dat hij, indien het zichtbare verliezen of beschadigingen betreft, uiterlijk op het ogenblik van de aflevering, of, indien het onzichtbare verliezen of beschadigingen betreft, binnen twee dagen na de aflevering, zon- en feestdagen niet inbegrepen, voorbehouden ter kennis van PM trans heeft gebracht, waarin de algemene aard van het verlies of de beschadiging is aangegeven, wordt hij behoudens tegenbewijs geacht de goederen te hebben ontvangen in de staat als omschreven in de vrachtbrief. De bovenbedoelde voorbehouden moeten, indien het onzichtbare verliezen of beschadigingen betreft, schriftelijk worden gemaakt.


Artikel 7 – Nietigheid

7.1 Indien één of meerdere artikelen van deze algemene voorwaarden in strijd zijn met dwingende wettelijke bepalingen van de wet en de nietigheid tot gevolg hebben, zullen deze worden beschouwd als niet geschreven. De eventuele nietigheid van een van de bepalingen van deze voorwaarden heeft geenszins de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg, dewelke onverkort van toepassing blijven.

7.2 Partijen verbinden zich ertoe om te goeder trouw hun medewerking te verlenen aan het opstellen van een nieuwe bepalingen ter vervanging van deze nietige bepalingen. 


Artikel 8 – Toepasselijk recht en territoriaal bevoegde rechtbank

8.1 Het Belgisch recht is van toepassing op de volledige relatie tussen de PM trans en de Klant, in al zijn aspecten en voor al zijn verrichtingen.

8.2 Alle geschillen met betrekking tot de totstandkoming, uitvoering en interpretatie van de Overeenkomst alsook van de facturen van PM trans en haar algemene verkoopsvoorwaarden, vallen uitsluitend, indien de dagvaarding wordt betekend op verzoek van de PM trans, onder de bevoegdheid van de Rechtbanken van Tongeren.


Artikel 9 – Lading, Lossing, Stuwing

9.1 Stuwing, belading en lossing door & op verantwoordelijkheid van de Klant.

9.2 De Klant garandeert dat de primaire verpakking van de goederen voldoende stevig is om op een voertuig omsloten, vastgezet of gestouwd te worden in overeenstemming met de ‘Europese richtlijnen voor beste praktijken over het zekeren van lading voor wegtransport’, opgesteld onder de auspiciën van de Europese Commissie.

9.3 Tenzij op voorhand aangevraagd, worden er geen paletten geruild.

9.4 Los- en laadplaats moeten bereik- en berijdbaar zijn voor het transport. De aflevering gebeurt aan de drempel of aan de kaai van de gebouwen indien geen andere plaats werd overeengekomen.


Artikel 10 – Algemeen

PM trans werkt op basis van “De algemene voorwaarden van de expediteurs van België”, (Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 24 juni 2005 onder het nummer 0090237). Voor wegtransporten zijn de CMR-voorwaarden van toepassing. Elke bestelling dient schriftelijk door de Klant te gebeuren.